Planken - 4 minutter efter 5 uger.
Går du rundt med en brændende god idé til en app som du gerne vil have realiseret, så læs med her og gør din drøm til virkelighed.
Trey Smith fra GameAcademy har gjort det: skabt en stor forretning på at udvikle apps. Han kan hverken lave grafik eller skrive kode, men han er iværksætter og forstår at omsætte idéer til forretning.
Jeg har fulgt hans nyhedsbrev og videoer et par år. Han er nok kontroversiel på mange måder, men inspirerende og bestemt ikke kedelig. Hans koncept går ud på at beskrive ideén til din app, for så at udbyde opgaven til grafikere og udviklere på iværksættersider som Elance Odesk o.lign.
Hvis man læser lidt om historien i hans firma, så har han arbejdet sammen med en estisk udvikler, som rent faktisk er endt med at flytte til USA med sin familie for at arbejde fuld tid for GameAcademy. De har sammen udviklet flere spil, og senest en gameengine der gør det muligt at lave en form for reskinning af eksisterende spil. Gameenginen hedder BuildBox.
Reskinning af spil består i, at udnytte spillogikken men udvikle et helt nyt look med nye sprites og baggrunde. En nem mulighed at forsøge hvis man ikke formår at udvikle et spil helt fra bunden.
Har du en særlig idé til en app, består de første step i, at lave en beskrivelse og en prototype. Vejen til en prototype, kan gå over skitser, wireframes, storyboards og evt. video der beskriver app’en i hovedtræk. Prototypen brugertestes, evalueres og tilpasses. Herefter kan den videre proces sættes igang. Det kan som i ovenstående bestå i at projektet udbydes, og udvikles i samarbejde med eksterne grafikere og udviklere.
Ønsker man at designe og udvikle selv, eller i et team, ligger opgaverne ligefor, og valget af platform og udviklingsværktøjer er næste skridt.
Jeg har arbejdet en del med udvikling til iOS, men har på det seneste også udviklet apps til Android.
Udvikler man native apps til iOS (dvs. apps der skrives i Apples egne udviklingsværktøjer og programmer: Xcode, Objective-C og Swift) er der kun een vej frem; og det er igennem kendskabet til disse værktøjer eller gennem samarbejde med udviklere der kender disse.
Man kan godt lave apps til iOS gennem tredjepartsværktøjer: ex. Unity, Stencyl, GameSalad og lign. men hvis ens idé ikke er et spil, så er jeg ikke bekendt med andre værktøjer der udgør et umiddelbart alternativ. Der findes dog såkaldte cross-platform-værktøjer som PhoneGab, Cordova, Xamarin og sikkert andre, som gør det muligt at udvikle ikke-native apps, men som så tilgengæld kræver kendskab til andre programmerings-/scriptingsprog.
Arbejder man med udvikling af Android apps er der flere muligheder. Native apps til Android udvikles i enten Eclipse eller Android Studio. Disse kræver kendskab til XML og Java, og et nært kendskab til Android SDK og de forskellige måder at bygge en app op på. Er man indstillet på at arbejde med et værktøj under udvikling, kan man overveje at prøve AppInventor der udvikles af MIT universitetet i Boston. Det er et såkaldt visuelt programmeringssprog der baserer sig på Googles blockly-system der også bruges i Code.org (Hour of Code mv) og Scratch. AppInventor er openSource og der findes andre kommercielle versioner end MIT’s med flere funktioner.
Jeg har selv haft fornøjelsen af at udvikle flere apps i AppInventor. Nok skriver jeg fornøjelsen, det burde nok suppleres med “udfordringen”, for træerne vokser jo som bekendt ikke ind i himlen, og der er begrænsninger i AppInventor, som nok kan få een til at miste modet i første omgang.
Jeg har dog gode erfaringer, hvor jeg har skabt næsten samme resultat i AppInventor som jeg tidligere har bygget i Xcode til iOS.
Mit seneste projekt har været en trænings app til både iOS og Android: Planken – 4 minutter
Jeg startede med at bygge den i Xcode i programmeringssproget Swift. Herefter har jeg bygget den til Android i AppInventor, og kunne her genbruge mine data mv. som jeg eksporterede som tekstfiler og herefter kunne indsætte i AppInventors kodeblokke.
På denne måde har jeg både udnyttet data og kodelogik, som jeg een gang havde “udtænkt”.
Der var dog nogle udfordringer i AppInventor med hensyn til ekempelvis opbygningen af et listview med sektioner. Det kan man ikke. Så jeg måtte lave min egen version med simulerede sektioner, og et knapt så fancy look som den mere gennemførte løsning i iOS-versionen.
Vil man ind og lave identiske løsninger kommer man nok ikke uden om Eclipse eller Android Studio. For ikke at tale om hvis man skulle lave design i relation til Androids nye Material Design – det er fyldt med animation og overlays – som er stort set umulige at lave i AppInventor.
Hvis du vil prøve planken i 4 minutter til iOS kan den hentes her: Planken – 4 minutter til iOS
Hvis du vil prøve planken i 4 minutter til Android kan den hentes her: Planken – 4 minutter til Android
Hvis du vil prøve at lave din egen app til Android, er linket her: AppInventor
Denne artikel er også udgivet på iværksættersiden: Amino.dk